AAN TAFEL MET KOPERSBEGELEIDING

Kopers Nikki en Hend doorlopen het keuzetraject

Nikki en Hend kochten onlangs een prachtige hoekwoning in Borg & Buiten, type Lotus. Tot aan de oplevering helpt kopersbegeleider Sandra hen in het keuzeproces. Want ondanks dat het nieuwbouwtraject voor Nikki en Hend niet onbekend is, is zo’n persoonlijke vraagbaak meer dan welkom. Wij mochten bij het eerste gesprek met Sandra aanwezig zijn en namen een kijkje in de zogeheten – nog te bouwen – keuken.

KEUZES MAKEN

Welk sanitair wil je in je nieuwe woning? Waar wil je de stopcontacten? Na het ondertekenen van de koop-/aannemingsovereenkomst is de kopersbegeleider jouw vaste contactpersoon. Hij of zij weet alles over de verschillende opties voor meer- en minderwerk. Sandra: “Tijdens deze beginfase hebben we veel intensiever contact met elkaar dan tijdens de bouwfase. De woningen in Borg & Buiten worden bijna helemaal in de fabriek gemaakt en daarna vervoerd naar de bouwplaats in Culemborg. Deze prefab manier van werken heeft invloed op de sluitingsdata van de meerwerkopties*. Omdat we ‘alles’ uit de fabriek halen, is er in dit geval maar één sluitingsdatum.”

* Zodra de start van de bouw is afgekondigd, is het niet meer mogelijk om meerwerkopties te kiezen.

Nikki: “Laatst droomde ik hierover. In mijn droom werd onze huidige woning op een kar getild en naar Borg & Buiten verplaatst. En dat was het. Zo makkelijk gaat dat natuurlijk ook weer niet. We maken nu een mooie, nieuwe stap en daar hoort wat denkwerk bij. Wanneer je hoort dat je een nieuwbouwwoning toegewezen hebt gekregen, is alles nog relatief vaag. Door dit koperskeuzetraject gaat alles meer leven. Je krijgt de tekeningen en met elke keuze die je maakt wordt het wat concreter.”

EEN NOTITIEBOEKJE VOL VRAGEN

Sandra schetst, voordat het gesprek begint, de ideale tijdlijn voor de komende maanden. Wanneer de notaris bezocht kan worden, de oplevering gepland staat en… uiteindelijk de geliefde pergola geplaatst kan worden. Verwachtingen worden gemanaged, het blijven prognoses. Vervolgens legt ze uit hoe zij het gesprek het liefst voor zich ziet: “Ik ben er om kopers, in dit geval Nikki en Hend, op weg te helpen. Voor mij werkt het daarom het prettigst als het gesprek niet enkel door mij gestuurd wordt. Zijn er vragen? Schroom niet en leg ze op tafel. Bij prangende vragen laat ik de structuur graag wat los.”

 

En die vragen zijn er. Nikki en Hend zijn, met een notitieboekje vol vragen en een pen in de aanslag, duidelijk goed voorbereid. “De grotere opties, zoals een aanbouw, hebben we al doorgegeven. Nu gaat het vooral om de kleinere zaken. We hebben thuis een grote tekening van de woning. Die kregen we na het ondertekenen van het koopcontract. Iedere keer dat we een keuze moeten maken, vouwen we hem thuis helemaal uit over de vloer.” Sandra’s tip: “Je hebt er maar één. Maak er vooraf kopieën van!”

ELEKTRA EN VERLICHTING

Ook tijdens het gesprek wordt de tekening – die overigens ook digitaal beschikbaar is – uitgevouwen op tafel neergelegd. “Extra wandcontactdozen, kan dat overal?” Sandra legt uit dat hier voorbedachte posities voor zijn. Dezelfde vraag voor de lichtpunten. Sandra: “Voor het gemak hebben we drie basis lichtpunten voorbedacht. Op de tekening zie je die aangegeven. Achter elk van deze lichtpunten zit achterhout. Wil je meer spotjes in het plafond, dan bieden we deze optioneel aan. Hiermee kan je naar smaak en wens een lichtplan samenstellen.”

 

BADKAMER EN KEUKEN: MET OOG OP DE TOEKOMST

Nikki en Hend waren nog maar net gestart met hun zoektocht naar een nieuwe woning toen Borg & Buiten op social media langskwam. Hend: “We werden getriggerd door het feit dat het nieuwbouw is. Kijk je naar een bestaande woning, dan moet je vaak nog een verduurzamingsslag maken. Nu wordt dit meteen vanaf het begin voor je gedaan. Je tekent voor een energiezuinige woning en dat is fijn. Het is een investering nu, maar later heb je daar profijt van.”

Sandra gebruikt deze constatering in het gesprek om een bruggetje te maken naar de keuzes die gemaakt moeten worden wat betreft de badkamer en keuken. Oók dat is iets wat je kiest met oog op de toekomst. “Voor de keuken ligt de nadruk in deze fase op het doorgeven van de posities voor de aansluitingen, maar we vragen kopers ook of ze al een afspraak hebben gemaakt met een keukenleverancier, bijvoorbeeld onze standaard leverancier Eigenhuis Keukens. Ik adviseer kopers om het sanitair en de keuken zo neutraal mogelijk te houden. Je moet bedenken dat je het over vijf à tien jaar nog mooi moet vinden. Wat betreft inrichting en styling kan je natuurlijk wel helemaal losgaan met kleuren en patronen, dat pas je sneller aan.”

LEGIO MOGELIJKHEDEN

“Zal ik jullie laten zien uit welke badkamervloeren en -wanden, deuren en trappen jullie kunnen kiezen?” De ruimte waar het gesprek plaatsvindt is gevuld met samples. Ideaal om het materiaal met eigen ogen te kunnen zien. Sandra: “Op enige kaders na, zijn er naast de basismaterialen veel mogelijkheden. Vaak wel tegen een meerprijs. Ik adviseer kopers om vooraf een kostenoverzicht te maken, want als je hier zo staat kan ik me voorstellen dat het begint te duizelen. Wat heb je na aankoop van de woning nog te besteden? Geef je dat budget liever uit aan meer elektrapunten of een duurdere tegel? Het is handig om dat voor jezelf duidelijk te hebben.”

Voor Nikki en Hend zit het gesprek er inmiddels op. Nikki: “Thuis gaan we er even goed voor zitten samen, want onze deadline is al over een maand. De meeste keuzes kunnen we gelukkig gemakkelijk online doorgeven.” Sandra: “De vragen die ik tijdens het gesprek niet kon beantwoorden, vraag ik nog even na bij het team. Ook stuur ik nog een gespreksnotitie, zodat Nikki en Hend alles rustig kunnen nalezen. Via het klantportaal kunnen Nikki en Hend al hun gegevens inzien en hebben ze alle benodigde informatie in één oogopslag bij elkaar. Daarnaast kunnen Nikki en Hend mij via die weg altijd bereiken.”